woensdag 16 april 2014

Viral Campaigning en het belang van Social Network Sites


Er is veel geschreven over social network sites (SNS), of social media. Niet alleen individuen maar ook bedrijven maken tegenwoordig veelvuldig gebruik van social media. Een bekend fenomeen is de viral campaign, waarbij een bericht van een bedrijf via het sociale netwerk aan de man komt. Wij zullen nu dieper ingaan op viral campaigning en het belang daarbij van SNS


Viral Campaigning

Viral campaigning, Viral marketing, word to mouse, electronic word of mouth en viral advertising zijn enkele manieren om hetzelfde fenomeen te beschrijven. In 1996 werd het begrip voor het eerst gebruikt door Jurvetson en Draper in een nieuwsbrief van Netscape (Jurvetson, 2000). Zij beschreven de succesvolle marketingtechniek van Hotmail. Hotmail, een van de eerste gratis maildiensten die overal toegankelijk was, plaatste onder iedere verzonden mail:
"Get your private, free e-mail from Hotmail at http:www.hotmail.com".

Deze link leidde tot meer dan 10 miljoen gebruikers in zeven maanden 
(Porter & Golan, 2006). De enorme groei van Hotmail is een goed voorbeeld van een viral campaign, waarbij de zichtbaarheid exponentieel toeneemt doordat het bericht gedeeld wordt (Woerndl et al, 2008). De term slaat op een besmettelijk virus. Het virus, of in dit geval de zichtbaarheid van het bericht, groeit exponentieel. De ontvangen berichten hebben een reproductiesnelheid van 2, 4, 8, 16, 32, 64. Er zijn verscheidene vormen van een viral campaign. (Kaplan & Haenlein, 2011).


Een visuele weergave van een exponentiële toename, met als symbool het logo van SNS Twitter.

Social Network Sites 

Een belangrijk kenmerk van viral campaigning is het gebruik van social network sites (SNS). Voordat wij hier op verder gaan zullen wij beschrijven waar een SNS aan moet voldoen. Belangrijk bij een SNS is een zichtbaar profiel waar de gebruiker, afhankelijk van welke site hij gebruikt, 'can type itself into being'. Een SNS toont ook een lijst van andere gebruikers die een connectie hebben met de gebruiker (Boyd & Ellison, 2007) bijvoorbeeld de 'vriendenlijst' op Facebook. Hiermee wordt het sociale netwerk van de gebruiker getoond, de weergave hiervan verschilt per site (Thelwall & Stuart, 2010).

“ Social media can be defined as ‘‘a group of Internet based applications that build on the ideological and technological foundations of Web 2.0, and that allow the creation and exchange of User Generated Content’’ (Kaplan & Haenlein, 2010 , p. 61). It is an umbrella term describing different types of applications such as collaborative projects (e.g.,Wikipedia), blogs/micro-blogs (e.g., Twitter; see Kaplan & Haenlein, in press ), content communities (e.g.,YouTube), social networking sites (e.g., Facebook), virtual game worlds (e.g., World of Warcraft), and virtual social worlds (e.g., Second Life; see Kaplan & Haenlein, 2009b ).”
Uit Kaplan & Haenlein, 2011.

Een overzicht van bekende social network sites dat werd gebruikt voor de internationale social media conference uit 2010 van Baruch college, stadsuniversiteit van New York . 






Social Network Sites en Viral Campaigns

SNS is bijzonder geschikt zijn voor viral campaigning. Dat heeft een reden; het gemeenschapselement waarover iedere SNS moet beschikken maakt het gemakkelijk om een marketing bericht over te brengen naar een grote groep mensen. (Kaplan & Haenlein, 2011)

Een overzicht van SNS en Viral Campaigning

Succesvolle Viral Campaign

Zo'n viral campaign moet wel aan enkele eisen voldoen om succesvol te worden. Woerndl et al. (2008) beschrijven in de volgende grafiek belangrijke eisen aan een viral campaign


Case Sample: Mentos en Diet Coke

Het Diet Coke & Mentos experiment was in 2007 een grote hit op SNS, blogs en nieuwssites. Dit begon met Fritz Grobe en Stephen Voltz van Eepybird die achter het effect kwamen dat een Mentossnoepje teweegbrengt in een glas Cola Light. Zij filmden dit, noemden het 'Experiment 137', plaatsten het op Youtube en de video werd al gauw overal gedeeld. De peer-to-peer information conduit was dus groot op de SNS. De explosie van cola, bleek daarnaast over succesvolle en grappige message content te beschikken, een vereiste voor een succesvolle viral campaign. Het verloop van de viral campaign word hier uitgebreid beschreven. 


Het effect bleek opvallende reclame voor Mentos en Coca Cola. Voornamelijk Mentos zag snel in dat de video perfect was voor de marketing van het product en plaatste de video op hun eigen site (Schneider, 2007). De positieve reactie van Mentos werd veel genoemd op het internet, met dank aan de SNS (Elliot, 2007).

SNS worden keer op keer gebruikt, bewust of onbewust, om een campagne viral te maken! Voor meer voorbeelden van viral campaigning kan je kijken op Ignite Social Media.

Literatuurlijst


Boyd, D., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer‐Mediated Communication, 13(1), 210-230. Geraadpleegd op 14 april 2014, van http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x/full

Elliott, S. T. (2007). Can’t Tell Your Cokes Apart? Sue Someone. The New York Times5. Geraadpleegd op 14 april 2014, van http://www.mktgsensei.com/AMAE/Millenials/Coke%20and%20New%20Media.doc.

Jurvetson, S. (2000). What exactly is viral marketing. Red Herring, 78 (1). Geraadpleegd op 14 april 2014, van http://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:GEoe8azMfuEJ:scholar.google.com/+jurvetson+%26+draper+1997&hl=nl&as_sdt=0,5

Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2011). Two hearts in three-quarter time: How to waltz the social media/viral marketing dance. Business Horizons, 54(3), 253-263. geraadpleegd op 14 april 2014, van  http://michaelhaenlein.com/Publications/Kaplan,%20Andreas%20%20Two%20hearts%20in%2034%20time.pdf 

Nekovee, M., Moreno, Y., Bianconi, G. & Marsili, M. (2008). Theory of rumour spreading in complex social networks. Physica A: Statistical
Mechanics and its Applications 374(1), 457-470. Geraadpleegd op 14 april 2014, van http://arxiv.org/pdf/0807.1458.pdf

Lance, P., & Guy J, G. (2006). From subservient chickens to brawny men: A comparison of viral advertising to television advertising. Journal of Interactive Advertising, 6(2), 4-33. Geraadpleegd op 14 april 2014, van http://www.jiad.org/vol6/no2/porter/index.htm

Schneider, K. (2007). Recipe for success: Take Mentos, Diet Coke. Mix. The New York Times. Geraadpleegd op 14 april 2014, van 
Zaphiris, P., & Ang, C. S. (Eds.). (2009). Social computing and virtual communities. CRC Press. Geraadpleegd op 14 april 2014, van http://www.asecib.ase.ro/mps/Social%20Computing%20and%20Virtual%20Comunities%20[2010].pdf#page=279 

Woerdl, M., Papagiannidis, S., Bourlakis, M., & Li, F. (2008). Internet-Induced Marketing Techniques: Critical Factors in Viral Marketing Campaigns. Journal of Business Science and Applied Management, 3(1), 35-45. Geraadpleegd op 14 april 2014, van http://kar.kent.ac.uk/25586/1/3_1--33-45-Woerndl,Papagiannidis,Bourlakis,Li.pdf

1 opmerking:

  1. Inhoud.
    Wat de inhoud van de blog betreft vinden we dat jullie twee goede begrippen hebben gekozen met goede voorbeelden en toepasselijke (en leuke!) plaatjes. De relatie tussen de twee termen is heel duidelijk omschreven en de voorbeelden die jullie hebben gebruikt werken verhelderend.
    Wel worden er soms begrippen gebruikt die verder niet worden toegelicht, waardoor het lastig wordt om deze zinnen te begrijpen. Bijvoorbeeld aan het einde van deze derde alinea, waar jullie zeggen dat er verscheidene vormen van een viral campaign zijn, maar er wordt verder niet op ingegaan welke dat zijn. In de laatste alinea, over de case study hebben jullie ook meerdere termen gebruikt zonder ze verder toe te lichten: “De peer-to-peer information conduit was dus groot op de SNS. De explosie van cola, bleek daarnaast over succesvolle en grappige message content te beschikken, een vereiste voor een succesvolle viral campaign.”
    De quote die jullie hebben gebruikt, is wat lang en moeilijk te lezen en daardoor lastig te begrijpen. Een vertaling is misschien een oplossing voor dit probleem, dan is het voor de lezer die er verder niks over afweet makkelijker te begrijpen.
    Tenslotte, had het kopje ‘Succesvolle Viral Campaign’ ingebed kunnen worden bij het eerste kopje over viral campaigns, want het is leuke informatie, maar hoeft niet per se apart te staan van de rest. Van de tabel die daar onder staat kunnen jullie dan bijvoorbeeld een hyperlink maken of een aantal van die eisen gewoon opnemen in de tekst. Hij is nu wat aan de grote kant en voor de gemiddelde persoon staan er te veel onbekende termen in.

    Structuur.
    De blog is scanbaar door de kopjes en plaatjes die jullie er leuk aan hebben toegevoegd, maar de ruimte om de plaatjes heen is enigszins aan de grote kant. De witregels zijn niet altijd consistent, soms nemen ze meer plaats in beslag en soms minder. Hierdoor ziet de tekst er onnodig lang uit.
    De titel en inleiding zijn informatief, maar kunnen misschien iets meer de aandacht trekken. Jullie kopjes zijn ook duidelijk en informatief en geven goed aan wat voor informatie er onder te vinden is, ze schetsen een goed beeld van de tekst als hij gescanned wordt.

    Stijl.
    De blog heeft een zakelijke toon, maar is aantrekkelijk geschreven. De blog bevat relevante hyperlinks en multimedia.
    De multimedia die jullie hebben toegevoegd zijn leuk en informatief, maar zorgen door de layout een beetje voor onoverzichtelijkheid. Jullie geven aan het einde ook alle links naar de artikelen, het is niet per se nodig om dit iedere keer te doen in de lopende tekst, wanneer jullie refereren naar een artikel. Sommige hyperlinks (Mentos, Coca-Cola, Hotmail, YouTube) zijn ook een beetje overbodig, omdat ze niet echt toegevoegde informatie bevatten. Tot slot werken niet alle links, bijvoorbeeld “Het verloop van de viral campaign word hier uitgebreid beschreven.”

    Overige aspecten.
    Over de hele blog zijn jullie niet altijd consistent in het gebruik van italics bij de termen en geven jullie soms wel, soms niet direct een link naar het artikel. Er zitten ook een aantal taalfoutjes zien, zoals: ‘SNS is bijzonder geschikt zijn voor viral campaigning’. Ook noemen jullie het een grafiek, maar zie je vervolgens een tabel.
    Aan het einde hebben jullie alleen de literatuurverwijzingen gezet, maar er mist nog een kort stukje over jullie zelf (wat jullie doen en wie jullie zijn) en ook is de literatuur in verschillende lettertypes en groottes weergegeven.

    BeantwoordenVerwijderen